مواد اولیه پالت پلاستیکی

مواد اولیه پالت پلاستیکی

یکی از اجزای اصلی لجستیک و زنجیره تامین، پالت پلاستیکی است. پالت های پلاستیکی امروزه جایگزین مناسبی برای پالت های چوبی سنگین شده اند. همچنین به دلیل دوام بالا و انطباق پذیری خوبی که دارند، نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می کنند. این خصوصیاتی که در پالت پلاستیکی وجود دارد به علت مواد خام استفاده شده در ساخت آن است. مواد اولیه به کار رفته در ساختار پالت پلاستیکی متنوع هستند و هر کدام مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند. هرچند توضیح دادن در مورد مواد و ساختار پالت پلاستیکی بسیار طولانی است اما ما در این مقاله سعی داریم تا به طور کلی و مختصر در مورد انواع مواد خام استفاده شده در ماهیت پالت پلاستیکی صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

انواع مواد اولیه پالت پلاستیکی

  • پلی اتیلن (PE)
  • پلی پروپیلن (PP)
  • پلاستیک های مهندسی

پلی اتیلن از مواد اولیه پالت پلاستیکی

یک از مواد پرکاربرد در ساخت پالت پلاستیکی پلی اتیلن است. پلی‌اتیلن‌  پلیمری است که از جمله پلاستیک های رایج مورد استفاده محسوب می شود. پلی اتیلن بیشتر در صنعت بسته بندی مانند انواع ظروف های پلاستیکی ، بطری ها، کیسه های پلاستیکی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اتیلن دارای انواع چگالی بالا و پایین است. پلی اتیلن با چگالی بالا را به اختصار HDPE و با چگالی پایین را LDPE می نامند. هر چه چگالی پلی اتیلن استفاده شده در تولید پالت پلاستیکی بیشتر باشد سفتی و استحکام بیشتری در برابر وزن بالا ایجاد خواهد شد. در مقابل پلی اتیلن با چگالی پایین به دلیل انعطاف پذیری بالا در مقابل ضربه مقاوم تر است. از آنجایی که استفاده از پلی اتیلن بسیار مقرون به صرفه است و پردازش آن به راحتی صورت می گیرد از این رو محبوبیت بالایی دارد.

مواد اولیه پالت پلاستیکی

 پلی پروپلین از مواد اولیه ساخت پالت پلاستیکی

پلی پروپلین که به اختصار PP نیز نامیده می شود از دیگر ماده خام محبوب برای تولید پالت پلاستیکی محسوب می شود. این ماده اولیه برای حمل وسایل بسیار سنگین کاربرد دارد و به علت مقاومت و قدرت بالایی که دارد در تولید پالت پلاستیکی بسیار استفاده می شود. پلی پروپلین به دلیل ویژگی هایی که دارد در کاهش هزینه ها در دراز مدت بسیار به صرفه است. علاوه برآن مقاوم در برابر مواد شیمیایی و رطوبت است. دمای ذوب پلی پروپلین بسیار بالاست و می تواند بدون تغییر شکل در محیط های گرم و سردخانه باقی بماند. پلی پروپلین ماده بسیار قوی است که در مقابل اسید و باز نیز می تواند مقاومت کند در نتیجه برای حمل و نگهداری یکسری محموله های داروخانه ای و شیمیایی بسیار مناسب است. از آنجا که پلی پروپلین نسبت به پلی اتیلن قالب پذیری بهتری دارد می توان به تعداد بالا و با سرعت زیاد تولید کرد.

پلاستیک های مهندسی چیست؟

یکی دیگر از مواد اولیه به کار رفته در تولید پالت پلاستیکی، پلاستیک های مهندسی است که به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر خریداری می شود. اما برای استفاده در برخی صنایع بسیار ضروری هستند. پلاستیک های مهندسی طیف وسیعی از تنوع دارند که از جمله آن پلی کربنات و اکریلونیتریل بوتادین استایرن را می توان نام برد. استحکام فوق العاده بالای این مواد و مقاومت شدید در برابر ضربه و بار سنگین آنها را برای استفاده در صنایع مخصوص مناسب کرده است. پلاستیک های صنعتی استفاده در پالت پلاستیکی می توانند در صنایعی که بارهای آنها زیاد است استفاده شوند.

استحکام و دوام کدام مواد اولیه بهتر است؟

از بین پالت های پلاستیکی به طور معمول از پالت های پلاستیکی که در آنها از مواد اولیه PP یا HDPE بکار رفته استفاده می شود. این مواد اولیه می توانند تضمین کنند که پالت ها می توانند بدون شکستن و ترک خوردگی بارهای سنگین را جابجا کنند. استحکامی که این مواد از خود در برابر بارها نشان می دهند باعث می شود که شما با یکبار خریدن پالت پلاستیکی برای مدت طولانی نیاز به تعویض پالت نداشته باشید. به همین دلیل مقرون به صرفه خواهد بود. انتظاری که از پالت پلاستیکی تولید شده از مواد اولیه پلی پروپلین و پلی اتیلن با چگالی بالا است، داشتن بافت سخت، مقاومت در برابر اسید و باز،  مقاومت در برابر حرارت و سرما، پایداری شیمیایی خوب، استحکام مکانیکی بالا است.

مواد اولیه پالت پلاستیکی

بهداشت پالت پلاستیکی

با توجه به مواد اولیه که در پالت پلاستیکی به کار می رود و نسبت به مواد شیمیایی مقاوم هستند، از همین جهت ضدعفونی کردن و شستن پالت پلاستیکی هیچ مشکلی برای پالت ایجاد نمی کند، در حالی که اگر پالت چوبی شستشو شود دچار پوسیدگی و کپک می شود. به همین جهت برای برخی صنایع که نیاز شدید به پاکیزگی دارند مثل مواد غذایی و دارویی استفاده از پالت پلاستیکی بسیار ضروری است.

ساختار سبک مواد اولیه پالت پلاستیکی

پالت پلاستیکی با توجه به ماهیتی که دارد نسبت به پالت چوبی سبک تر است. با توجه به کم وزن بودن پالت پلاستیکی، وزن کل بار کاهش می یابد و به این ترتیب هزینه حمل و نقل بار پایین می آید.

خطرات زیست محیطی مواد اولیه پالت پلاستیکی

پلی اتیلن و پلی پروپلین از مشتقات نفت هستند و با اینکه مزیت های زیادی دارند اما در مورد تاثیرات زیست محیطی که دارند کمی نگران کننده به نظر می رسند. به این نکته باید توجه شود که بعد از تولید پالت پلاستیکی می توان آن را چندین بار استفاده کرد و خرید پالت پلاستیکی دست دوم و استفاده از آن نیز بین کسب و کارها مرسوم است. به علت مقاومت بالایی که پالت پلاستیکی دارد کمتر دچار شکستگی می شود. بنابراین کالایی یکبار مصرف به حساب نمی آید. همچنین بسیاری از پالت های پلاستیکی را می توان بازیافت کرد. خوشبختانه بعضی از تولیدکنندگان برای رفع مشکلات زیست محیطی پالت پلاستیکی، در حال بررسی استفاده از پلاستیک های قابل بازیافت هستند تا اثرات زیست محیطی کمتری داشته باشند.

انتخاب مواد اولیه پالت پلاستیکی

برای تولید پالت پلاستیکی انتخاب مواد اولیه طبق عملکردی که از پالت انتظار داریم صورت می گیرد. برای مثال اگر دوام و تحمل وزن بالایی از پالت داشته باشیم مواد اولیه آن طبق همان انتخاب می شود. هرچند تولیدکنندگان به دنبال کشف مواد خام جدید برای تولید پالت پلاستیکی هستند. انتخاب مواد اولیه پلی اتیلن، پلی پروپلین یا پلاستیک های مهندسی به نیازهای صنایع مختلف وابسته است. برای داشتن پالت برای صنایع خاص که نیاز به ابعاد و اشکال مختلف و تعداد بالا دارند از پلی پروپلین که قالب پذیری خوبی دارد استفاده می شود. اگر مواد اولیه با دقت و صحیح انتخاب شود، مسلما پالت پلاستیکی با کیفیت و عملکرد خوب خواهیم داشت. در انتخاب پالت پلاستیکی علاوه بر دقت به مواد اولیه آن، توجه به رنگ بندی ، نوع آب و هوا، مکان انبار، سایز و اندازه، وزن بارها و تعداد بارگیری نیز مهم است. در این صورت است که پالت پلاستیکی طول عمر بهتری خواهد داشت.

ویژگی های مثبت پالت پلاستیکی

شاید شما هنگام شنیدن پالت پلاستیکی این احساس را داشته باشید که چون از مواد پلاستیکی ساخته شده، بی کیفیت و ضعیف تر از پالت فلزی و چوبی باشد. اما این تصور کاملا اشتباه است. زیرا پالت پلاستیکی نسل جدید از پالت است که از مواد با کیفیت ساخته می شود و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد. همچنین به دلیل ساخت پالت پلاستیکی از مواد اولیه پلیمری فشرده، عمر بالاتری دارد و از نظر بهداشتی نسبت به سایر پالت ها جلوتر است.

سخن پایانی

در این مقاله با مواد اولیه پالت پلاستیکی به صورت کلی و مختصر آشنا شدیم. شما می توانید برای خرید پالت پلاستیکی با توجه به مواد اولیه آن برای زمینه فعالیت خودتان پالت را خریداری کنید. برای تهیه پالت پلاستیکی می توانید به سایت پالت کاران سر بزنید و برای آگاهی از مواد اولیه پالت های پلاستیکی مجموعه پالت کاران با کارشناسان ما صحبت کنید تا اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهند.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =