تجهیزات حمل و جابجایی پالت در انبار و کارخانه

تجهیزات حمل پالت

محصولات تولید شده در کارخانه ها، به منظور جا به جایی به مقاصد مختلف و انبار کردن آنها در انبار، نیازمند تجهیزات مخصوصی هستند. در گذشته به روش های دستی و سنتی با استفاده از نیروی انسانی فرایند حمل و نقل بار و کالا با سختی های بسیاری صورت می گرفت. اما امروزه با تولید ماشین آلات صنعتی مخصوص و تجهیزاتی مناسب، کمتر از نیروی انسانی استفاده می شود و فرایند جا به جایی محصولات به صورتی اصولی تر، آسانتر و سریع تر انجام می شود. یکی از تجهیزات ضروری برای حمل و نقل و انبار کردن انواع محصولات، پالت چوبی یا پالت پلاستیکی است. البته کار با این پالت ها نیز نیازمند تجهیزاتی مخصوص هستند. به همین منظور، در این مقاله از پالت کاران قرار است در مورد تجهیزات حمل و نقل و جا به جایی پالت در انبار و کارخانه، توضیحاتی را ارائه داده و شما را در این خصوص راهنمایی کنیم. پس اگر در این حیطه فعالیت می کنید، حتما به مطالعه این صفحه بپردازید و آگاهی های لازم را در این خصوص کسب نمایید.

پالت از جمله تجهیزات ضروری در حمل و نقل

قبل از اینکه به بررسی تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه بپردازیم، بهتر است کمی در مورد اینکه پالت چیست و چه کاربردی دارد، توضیحات مختصری را به شما عزیزان ارائه دهیم. پالت در واقع صفحات مسطح و صافی هستند که عمدتا از جنس چوب، پلاستیک و فلز ساخته می شوند. در قسمت زیرین این پالت ها پایه هایی مخصوص وجود دارد و امکان جا به جا شدن پالت با ماشین لیفتراک و انواع جک پالت را فراهم می سازد. این پالت ها در برابر وزن بالای کالا، فشار و ضربه دوام و مقاومت بالایی داشته و در صنایع مختلفی جهت جا به جایی انواع محصولات و انبار کردن آنها، کارایی دارد. از مهم ترین مزایای پالت می توان به سهولت حمل و نقل محصولات، ایجاد نظم و سامان دهی به بار و کالا در انبار، جا به جایی اصولی و ایمن کالا، صرفه جویی در زمان و هزینه و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. پر مصرف ترین نوع پالت برای حمل و نقل نیز، پالت های چوبی و پلاستیکی هستند. این پالت ها در انواع مختلفی مانند پالت سردخانه، پالت ابزاری، پالت صادراتی و … تولید می شوند و سایز های متفاوتی هم دارند. از این رو افراد می توانند متناسب با نیاز خود، پالتی مناسب را تهیه کنند.

تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه

از رایج ترین و مهم ترین تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه می توان به انواع ماشین های لیفتراک، استاکر، جک پالت و جرثقیل اشاره کرد و انتخاب هر کدام از این تجهیزات بستگی به وزن و نوع کالا، اندازه کارخانه یا انبار و میزان بودجه داشته و افراد می توانند با بررسی این نکات، تجهیزات مناسبی را جهت حمل و نقل پالت های خود انتخاب کنند. در ادامه به صورت جداگانه هر یک از این تجهیزات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • انواع ماشین لیفتراک
  • انواع استاکر
  • انواع جک پالت
  • انواع جرثقیل

لیفتراک

ماشین لیفتراک یکی از تجهیزاتی است که به طور اختصاصی برای حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اولین دستگاهی که برای حمل و نقل پالت به ذهن افراد می رسد، ماشین لیفتراک خواهد بود. ماشین لیفتراک دارای شاخک هایی مخصوص است که این شاخک ها از پایه ها و یا ورودی های پالت عبور می کند و پالت را با بار خود، از روی زمین بلند کرده و جا به جا می کند. قدرت جا به جایی لیفتراک ها از 1.5 تن 50 تن متغییر بوده و متناسب با همین معیار، قیمت های متفاوتی هم خواهند داشت. ماشین لیفتراک دارای اتاقکی مخصوص است که راننده وارد این اتاقک شده و ماشین را هدایت می کند. وجود این اتاقک نقش محافظ را برای اوپراطور ایفا می کند . چرا که در صورت ریزش یا سقوط پالت ها، آسیبی به اوپراطور نخواهد رسید.

تجهیزات حمل پالت

جک پالت

از دیگر تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه، می توان به جک پالت اشاره کرد. جک پالت نیز مانند لیفتراک، از تجهیزات اختصاصی جهت حمل و نقل پالت به شمار می رود. جک پالت در ابعاد کوچک تری نسبت به ماشین لیفتراک ساخته می شود و برای محیط های کوچک تر و حمل بار هایی سبک تر، مورد استفاده قرار می گیرد. جک پالت در دو نوع جک پالت دستی و جک پالت برقی موجود است.

تجهیزات حمل و جابجایی پالت

جک پالت دستی

جک پالت دستی دارای دو شاخه یا جک بوده و یک دستگیره به منظور هدایت و جهت دهی جک پالت وجود دارد. در قسمت زیرین این دستگاه، چرخ هایی وجود دارد و موجب حرکت آسانتر و روانتر جک پالت می شود. جک پالت دستی توانایی حمل وزن زیادی از محصولات را دارد، اما نمی توان بار هایی بسیار سنگین و بزرگ را توسط جک پالت دستی جا به جا کرد. چرا که موجب ریزش بار و خراب شدن آنها خواهد شد.

جک پالت برقی

ساختار ظاهری و کاربرد جک پالت برقی تقریبا مشابه جک پالت دستی است با این تفاوت که جک پالت برقی به جای چرخ از باطری و موتور برخوردار بوده و به صورت کاملا خودکار و الکترونیکی کار می کند. از جک پالت برقی نیز می توان در کارگاه و کارخانه های کوچک، انبار و فروشگاه ها استفاده کرد.

استاکر

استاکر نیز از دیگر تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه است که بیشتر برای حمل و نقل و انبار کردن محصولات خاص همچون دارو و مواد غذایی استفاده می شود. به طور کلی از این وسیله برای حمل و نقل محصولاتی که در شرایط استرلیزه شده همچون سرد خانه ها نگهداری می شوند، استفاده می شود. همچنین، استاکر قابلیت تغییر ارتفاع را دارد. یعنی می توان این پالت را به سمت بالا حرکت داد و برای انبار کردن بار در قفسه ها نیز از استاکر بهره مند شد. به طور کلی، استاکر دارای سه نوع استاکر دستی، استاکر نیمه برقی و استاکر برقی بوده و در شرایط مختلفی می توان از نمونه های مختلف این دستگاه استفاده کرد.

تجهیزات حمل و جابجایی پالت

استاکر دستی

این نوع از استاکر فاقد حرکت به سمت بالا بوده و تنها برای جا به جایی پالت در سطح زمین کاربرد دارد. از این نوع استاکر برای کارگاه های کوچک و فروشگاه ها استفاده می شود. همچنین کاربرد استاکر دستی، تنها برای حمل بار هایی سبک و نسبتا کوچک است. چرا که این وسیله تحمل وزن بالای محصولات را نخواهد داشت.

استاکر نیمه برقی

استاکر نیمه برقی توانایی حمل بار هایی با وزن 1 تا 1.5 تن را داشته و توسط باطری خودرویی 12 یا 24 ولت کار می کند. البته همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، به طور کاملا خودکار عمل نخواهد کرد و برای حرکت دادن استاکر نیمه برقی، به نیروی انسان نیاز است.

استاکر برقی

استاکر برقی نیز وزن 2 تن را می تواند تحمل کند. ساختار این دستگاه با نمونه دستی و نیمه برقی خود متفاوت است. استاکر برقی دارای جایگاهی مخصوص برای هدایت کننده یا تکنسین است و تمامی عملیات به صورت خودکار و برقی انجام می شود و فقط نیاز به کنترل خواهد داشت. این دستگاه به وسیله باطری 24 ولتی 225 آمپر تامین می شود.

جرثقیل

علاوه بر لیفتراک، جک پالت و استاکر، از جرثقیل هم به عنوان تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه استفاده می شود. به طور کلی، جرثقیل از اصلی ترین تجهیزات در صنعت حمل و نقل به شمار می رود و برای جا به جایی هر نوع کالایی در هر وزنی می توان از انواع مختلف این دستگاه بهره مند شد. این دستگاه در انواع مختلفی همچون جرثقیل دستی، جرثقیل برقی، جرثقیل سقفی و جرثقیل کارگاهی وجود دارد که هر کدام دارای کاربرد و خصوصیات خاصی بوده و با توجه به نوع بار، اندازه و ابعاد کارخانه یا کارگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

ایمنی در استفاده از تجهیزات حمل و نقل پالت

اکنون که با تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه و خصوصیات آن آشنا شدید. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که رعایت اصول ایمنی حمل و نقل پالت بسیار مهم بوده و حتما باید نکات ایمنی رعایت شود. در واقع هر چقدر هم این تجهیزات پیشرفته و مرغوب باشند، اما به طور اصولی از آن ها استفاده نشود، فرایند حمل و نقل پالت ها به طرز درستی انجام نخواهد شد و حتی ممکن است آسیب های جدی به بار ها و کارکنان وارد شود. بنابراین، به کار گیری افرادی مجرب و حرفه ای در این کار از واجبات است.  هنگام کار با ماشین لیفتراک و جرثقیل باید از راننده یا اپراتور ماهر کمک بگیرید. چرا که هر گونه بی تجربگی و اشتباه می تواند موجب سقوط و ریزش بارها و خراب شدن محصولات شود. حتی ممکن است این بار ها بر سر کارکنان نیز آوار شوند. استفاده از کلاه ایمنی، دستکش، ماسک و لباس مخصوص برای حفظ ایمنی کارکنان، امری بسیار ضروری است. حمل و نقل بار و کالا را با توجه به ظرفیت و گنجایش تجهیزات خود انجام دهید. به طور مثال، جک پالت ها چندان توانایی حمل محصولات سنگین وزن را نخواهند داشت و اگر شما بخواهید فراتر از توان این دستگاه، پالت ها را روی آن قرار دهید، موجب سقوط و ریزش بار ها خواهد شد. به طور کلی، اگر می خواهید پالت های خود را به صورتی ایمن و اصولی جا به جا کنید، بهتر است راهنمای حمل و نقل پالت و اصول ایمنی کار با پالت چوبی و پلاستیکی را مطالعه کرده و اطلاعات کافی را در این خصوص کسب نمایید.

پالت کاران توزیع کننده برتر پالت

هدف پالت کاران از نگارش این مقاله، آشنا کردن شما با تجهیزات حمل و نقل پالت در انبار و کارخانه و ارائه اطلاعاتی مفید در این خصوص بود. شما با خواندن این مطالب، راهنمایی های لازم در خصوص نکات ایمنی حمل و نقل پالت را دریافت کرده و با اصول آن آشنا شدید. اکنون اگر قصد دارید برای حمل و نقل و یا انبار کردن محصولات خود، پالتی با کیفیت و مقاومی را خریداری کنید، اما نمی دانید از چه مرکزی خرید خود را انجام دهید که بهترین محصول را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار دهد، ما به شما توصیه می کنیم که حتما به سایت پالت کاران مراجعه کرده و از محصولات دیدن نمایید. همچنین اگر نیاز به دریافت مشاوره بیشتر دارید، می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. شرکت پالت کاران، تولید کننده انواع پالت چوبی و پلاستیکی است و تمامی محصولات خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به فروش می رساند. اگر قصد خرید پالت دست دوم را دارید، می توانید با خیالی راحت خرید خود را از مرکز پالت کاران به صورت حضوری انجام دهید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =