اصول ایمنی کار با پالت چوبی و پلاستیکی{حمل و نقل و انبارداری}

اصول ایمنی کار با پالت

گذشت زمان و پیشرفت فناوری موجب شده تا برای انجام آسان تر و سریع تر کار ها از جمله حمل و نقل و انبار کردن محصولات، تجهیزاتی همچون پالت چوبی و پالت پلاستیکی تولید شود. در واقع وظیفه اصلی پالت این است که انواع مختلف محصولات با وزن های مختلف را به راحتی حمل کند و توسط لیفتراک یا جک پالت به مکان های مختلف جا به جا شود. استفاده از پالت برای حمل و نقل محصولات موجب می شود تا در هزینه و زمان صرفه جویی شود و کیفیت کار نیز بالا تر رود. اما تنها وجود پالت نیست که کار ها را آسان می کند بلکه طرز کار کردن با این محصولات نیز تاثیر بسیاری در جا به جایی ایمن و اصولی محصولات دارد. پس ما تصمیم  گرفتیم تا در این مقاله از پالت کاران برخی از مهم ترین نکات و اصول ایمنی کار با پالت چوبی و پلاستیکی را توضیح دهیم تا شما با اصولی ترین روش محصولات خود را توسط پالت های چوبی و پلاستیکی جا به جا کنید.

تعریف و کاربردهای پالت چوبی و پلاستیکی

قبل از این که اصول ایمنی کار با پالت چوبی و پالت پلاستیکی را توضیح دهیم می خواهیم به طور خلاصه وار تعریفی از پالت ها و کاربردهای آن ارائه دهیم. پالت صفحه ای مسطح است که در قسمت زیرین خود چند پایه دارد. معمولا این پایه ها 9 تایی هستند و برای جا به جایی توسط لیفتراک و جک پالت کارایی کارند.  پالت در جنس های مختلفی همچون پالت چوبی، پالت پلاستیکی و پالت فلزی تولید می شود. اما بیشتر از پالت چوبی و پلاستیکی در صنایع مختلف استفاده می شود. زیرا این پالت ها از مقاومت بالا، وزن پایین، طول عمر بالا و … برخوردار هستند و در کنار تمام ویژگی هایی خوب خود از قیمت خوبی هم برخوردارند. از پالت های چوبی و پلاستیکی در صنایع بسیاری استفاده می شود.همچون:

  • صنعت حمل و نقل
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت دامداری
  • صنعت مواد غذایی
  • صنعت دارویی
  • صنعت صادرات
  • انبار داری
  • صنایع چوبی (میز، تخت خواب، نیمکت و…)

اصول ایمنی حمل و نقل با پالت چوبی و پلاستیکی

کار با پالت چوبی و پلاستیکی نیازمند رعایت برخی نکات و اصول ایمنی است تا هم سلامت کارکنان حفظ شود و هم کالا و بارها در شرایطی درست  و استاندارد حمل و نقل شوند.  بی توجهی به اصول مهم کار با پالت منجر به اتفاقات ناگواری همچون صدمه به محصولات و خسارت های مالی، آسیب های جدی به بدن کارکنان و خسارت های جانی می شود. پس حتما قبل از کار با پالت ها اطلاعات کافی در مورد نحوه صحیح استفاده از پالت ها را کسب کنید.

ایمنی کار با پالت

قبل از استفاده از سالم بودن پالت مطمئن شوید

قبل از استفاده از پالت ها حتما از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. اگر پالت چوبی است توجه کنید که چوب پالت مرطوب و نرم نباشد زیرا رطوبت موجب پوسیدگی و از بین رفتن مقاومت پالت می شود. بنابراین توانایی تحمل وزن بار و محصولات را نخواهد داشت و هنگام حمل و نقل شکسته خواهد شد. اگر از پالت پلاستیکی استفاده می کنید توجه کنید که پالت شما دچار شکستکی و ترک نباشد.

حتما از تجهیزات ایمنی لازم استفاده کنید

یکی از اصول مهم کار با پالت چوبی و پلاستیکی استفاده از تجهیزات ایمنی جهت محافظت از جان کارکنان است. کلاه ایمنی, لباس کار مناسب، دستکش و ماسک های مخصوص برخی از این تجهیزات است. استفاده از کلاه ایمنی بسیار مهم است. اگر به هر دلیلی پالت ها دچار ریزش و سقوط شدند ممکن است با سر و گردن کارکنان اصابت کند و نبود کلاه ایمنی موجب آسیب های جدی و جبران ناپذیری از جمله ضربه مغزی، شکستگی سر و گردن و قطع نخاع خواهد شد.

طرز صحیح بلند کردن پالت را یاد بگیرید

پالت های چوبی و پلاستیکی دارای پایه هایی هستند که قابل حمل توسط ماشین لیفتراک و جک پالت هستند. اما در بعضی موارد کارکنان می توانند به صورت دستی پالت های چوبی و پلاستیکی را جا به جا کنند. در این مواقع باید علاوه بر رعایت نکات بالا طرز صحیح بلند کردن پالت را بیاموزند. عمدتا پالت های چوبی و پلاستیکی سبک وزن هستند و یک انسان بالغ به راحتی می تواند این پالت ها را از روی زمین بلند کند. اما این در مواقعی است که روی پالت ها هیچ محصولی قرار نگرفته باشد. وزن محصولات مختلف با یک دیگر متفاوت است و بر اساس اندازه و مقاومت پالت ها می توان بار ها را بر روی پالت های چوبی و پلاستیکی قرار داد. در این صورت کارگران نباید تنهایی اقدام به بلند کردن پالت ها کنند و حتما باید با همکاری با یک دیگر این کار را انجام دهند تا هیچ گونه آسبی به خودشان و پالت ها وارد نشود.

راننده لیفتراک باید آموزش ببیند و مهارت کافی داشته باشد

از مهم ترین اصول ایمنی کار با پالت های چوبی و پلاستیکی نحوه بلند کردن و حمل و نقل آن ها توسط ماشین لیفتراک است. ماشین لیفتراک دارای شاخک هایی است که این شاخک یا جک ها از ورودی ها یا پایه های پالت های چوبی و پلاستیکی عبور می کند و پالت را از روی زمین بلند می کند. اما برای این کار باید راننده ماشین لیفتراک از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد تا شاخک ها را به درستی از پایه ها عبور دهد. شاخک های لیفتراک باید تا انتها وارد ورودی های پالت های چوبی و پلاستیکی شوند تا تعادل برقرار شود و پالت به صورت صاف و ثابت قرار گیرد. در غیر این صوت پالت کج می شود و هنگام بلند شدن این کجی بیشتر شده و موجب سقوط بار ها از روی پالت  می شود. این قضیه نه تنها موجب از بین رفتن محصولات می شود بلکه تهدید بزرگی بر جان و سلامت کارکنان است.

از پالت به عنوان چهارپایه استفاده نکنید

هرگز از پالت ها به عنوان چهار پایه استفاده نکنید. درست است که پالت های چوبی و پلاستیکی می توانند وزن های سنگین را تحمل کنند اما این برای محصولاتی است که به صورت هماهنگ و به صورت مساوی در تمامی قسمت های پالت قرار می گیرد. اما وزن انسان فقط بر روی یک نقطه از پالت چوبی یا پلاستیکی فشار وارد می کند و این می تواند به راحتی موجب شکستکی ناگهانی پالت ها شود.

اصول ایمنی انبارداری با پالت چوبی و پلاستیکی

برای انبار کردن و قفسه بندی محصولات نیاز است تا از پالت های چوبی و پلاستیکی استفاده کنید تا هم محصولات را به صورتی منظم چیدمان کنید و هم اینکه فضای انبار را سامان دهی کنید. اما باید توجه داشته باشید که نباید پالت ها را بی دقت روی هم انبار کنید زیرا در این صورت فضای انبار شلخته خواهد شد و نمی توانید محصولات را پیدا کنید. در ادامه به چند مورد از اصول کار با پالت چوبی و پلاستیکی هنگام انبار داری اشاره خواهیم کرد.

ایمنی کار با پالت

در جا به جایی پالت احتیاط کنید

هنگام تخلیه پالت ها در انبار دقت داشته باشید که این کار را با احتیاط انجام دهید و به هیچ عنوان به صورت ناگهانی پالت ها را بلند نکنید و به زمین پرتاب نکنید. زیرا این کار موجب شکستگی پالت و آسیب رسیدن به محصولات می شود.

در چیدن کالای انبار با پالت نظم و تعادل را رعایت کنید

از دیگر اصول ایمنی کار با پالت چوبی و پلاستیکی این است که هنگام قفسه بندی پالت ها در انبار باید پالت ها را به گونه ای روی هم قرار دهید که تمامی پالت های یک ردیف از یک سایز برخوردار باشند و وزن یکی از دیگری بیشتر نباشد. یعنی محصولاتی که روی این پالت ها قرار می دهید باید یکسان باشند تا تعادل بین پالت ها ایجاد شود و منجر به سقوط آن ها نشود.

از روی هم قرار دادن زیاد پالت در انبار خودداری کنید

از مهم ترین اصول کار با پالت چوبی و پلاستیکی در انبار داری این است که به ارتفاع پالت ها دقت کنید. به طور مثال تا یک ارتفاع استاندارد و مشخصی پالت ها را روی هم قرار دهید که توازن بین پالت ها و وزن محصولات برقرار شود. اگر شما تا سقف انبار پالت ها را روی هم ردیف کنید در این صورت پالت ها دچار لرزش خواهند شد و با کوچک ترین تلنگری همه آن ها فرو خواهند ریخت و چه بسا موجب آسیب دیدگی جدی کارکنان نیز خواهد شد.

در رفت و آمد بین پالت های انبار دقت کنید

اگر می خواهید از بین پالت ها عبور کنید تا محصولات را چک کنید یا محصول مورد نظر خود را بردارید دقت کنید که با احتیاط این کار را انجام دهید. هر گونه پیچ خوردگی مچ پا یا برخورد با پالت ها موجب ریزش تمامی پالت و محصولات خواهد شد و حتی ممکن است بر روی سر کارکنان آوار شوند.

بهداشت فضای انبار یا سردخانه را رعایت کنید

اگر از پالت در سردخانه و انبار مواد غذایی استفاده می کنید حتما و اکیدا به بهداشت و پاکیزکی پالت چوبی و پلاستیکی اهمیت دهید. زیرا مواد غذایی و داروها باید در شرایطی کاملا ضدعفونی شده و تمیز نگهداری شوند و هر گونه آلودگی در پالت ها موجب می شود تا این آلودگی و میکروب ها به مواد غذایی یا داروها منتقل شود و موجب خراب شدن اقلام دارویی یا مواد غذایی شود. پس حتما هر هفته و هر ماه پالت های چوبی و پلاستیکی را به روشی اصولی ضدعفونی و تمیز کنید تا هیچ گونه آلودگی روی سطح پالت ها باقی نماند.

ایمنی زمان استفاده از پالت را جدی بگیرید

مقاله اصول ایمنی کار با پالت چوبی و پلاستیکی از پالت کاران می تواند یکی از مفید ترین مقاله ای باشد که شما با خواندن این مقاله اطلاعات کافی و کاربردی را جهت کار با پالت کسب کنید و سلامت خود و محصولات خود را تضمین کنید.شرکت پالت کاران برترین تولید کننده انواع پالت و باکس پالت های چوبی و پلاستیکی در ابعاد و اندازه های مختلف و با بهترین کیفیت در بازار است و شما می توانید با خیالی راحت خرید خود را به صورت صورت حضوری یا آنلاین انجام دهید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =